Modrá třída
V Modré třídě, která je třídou věkově smíšenou, je zapsáno 23 dětí ve věku od 3 do 6 let, z toho 14 holčiček a 9 chlapců.
V letošním školním roce se bude 7 dětí bezprostředně připravovat na vstup do základní školy (tzv. povinné předškolní vzdělávání). Formou pravidelné denní docházky do mateřské školy bude povinné předškolní vzdělávání plnit 6 dětí, 1 dítě budou plnit povinné předškolní vzdělávání formou vzdělávání individuálního.
Název třídního projektu: „S Modrou třídou právě teď, obeplujem celý svět!“
Motto: „Řekni mi a já to zapomenu,
ukaž mi a já si to zapamatuji,
nechej mě to udělat a já to pochopím“.
Samotný název projektu napovídá, že během celého roku prozkoumáme svět kolem nás. Budeme cvičit, zpívat, tancovat, kreslit a malovat, vystřihovat, modelovat, společně si hrát a objevovat nové a nepoznané. Budeme pracovat formou tzv. zážitkové pedagogiky, která v sobě zahrnuje zážitek, vnímavost, poznání a chování a snaží se zapojit také emoce, představivost, fyzické tělo a intelekt. Někdy se nám podaří udělat z obyčejné věci neobyčejnou, a když se hned napoprvé něco nepovede, vůbec to nebude vadit. Hlavně, že jsme se snažili.
Celou třídu máme rozdělenou do několika hracích koutů s určitým zaměřením (Čtenářský koutek, Ateliér, Kostičkárna, PC koutek, Domácnost, Dílna atp.)
Po prvotním přiblížení probíraného tématu a motivaci v ranním kruhu se děti, zpravidla podle vlastní volby, rozmístí do hracích koutů, kde jsou pro ně připraveny různé činnosti a úkoly, které s probíraným tématem souvisí. Děti pracují v koutech ve skupinkách, učí se vzájemné spolupráci, toleranci, přirozeně komunikují, společně řeší problémy a chyby. Samozřejmostí je dodržování nastavených a s dětmi vyvozených pravidel soužití.
Děti mají možnost individuální volby koutku, ale současně jsou vedeny k odpovědnosti za svoji volbu, která spočívá v setrvání u činnosti, dokončení práce a úklidu v koutku.
Na závěr (před pobytem venku) se děti společně sejdou v hodnotícím kruhu, kde si vzájemně sdělí, jak se jim pracovalo, co se jim povedlo, co se jim nelíbilo, jak se cítily. K hodnocení využívají emotikony.
Cílem projektu je:
Naučit děti přizpůsobit se životu mimo rodinu, rozvíjet jejich samostatnost, posilovat jejich sebevědomí a důvěru v druhé.
Vytvářet radostné a pohodové prostředí se vzájemným respektováním a tolerancí.
Poznávat okolní svět a objevovat nové poznatky.
Vytvářet základy pro odpovědný postoj k životnímu prostředí,
Rozvíjet schopnost komunikace, spolupráce, empatie a samostatného rozhodování.
U předškolních dětí se navíc zaměřit na rozvoj základních klíčových kompetencí přispívajících k bezproblémovému vstupu dětí do školy.
Třídní učitelky:
- Mgr. Naděžda Burianová
- Božena Burešová
- Bc. Lucia Dymáčková
Asistent pedagoga:
- Vanessa Veselá